Olin taannoin sähköautovalmistajan koeajossa. Ajo varattiin nettisivuvierailun jälkeen puhelinkeskustelussa eli tilanteeseen sovittiin henkilökohtainen aika. Lähdimme koko perheen voimin liikkeelle ja ilmoittauduimme sovittuna aikana automyynnin vastaanotossa. Meidät vastaanotti nuori ja erittäin hyvin käyttäytyvä mies, joka kysyi aluksi, josko halusimme juotavaa. Tämän jälkeen mies esitteli meille näyttelytilassa olleen auton alustan ja lopuksi itse auton. Mies kertoi meille auton tekniikasta lyhyesti ja pääsimme tietysti koeistumaan autoa. Tämän jälkeen oli vuorossa koeajo. Kaikki sujui kuin rasvattu ja olimme perheenä erittäin tyytyväisiä saamaamme kohteluun. Kaikki tämä tapahtui vielä niin, että olin aiemmin ilmoittanut olevani kiinnostunut kokeilemaan sähköautoa enkä ollut juuri silloin sellaista ostamassa. Palvelu oli todella laadukasta ja sopi erinomaisesti auton profiiliin.
Ostin vuotta aiemmin uuden auton, joka on siis vieläkin käytössäni. Ennen ostopäätöstä harkitsin useita merkkejä, joita myös koeajoin. Sain osakseni lähinnä perinteistä automyyjäpalvelua, joka on ylimalkaista ja ylimielistä. Jotkut myyjät kohtelivat vaimoani ja minua siten, että vaimoni tuskailee asiaa vieläkin. Kyse oli selkeästä ylimielisyydestä ja epä-älyllisestä paskapuheesta, jota heitetään asiakkaalle ilmeisesti siksi, että asiakas kuvitellaan pöllöksi, joka ei erota tyhjää puhetta faktasta. Kun tähän vielä lisätään idiooteille tarkoitettu ylihinnoittelu, ollaankin yhtälössä, jota ihmettelen.
Olen ollut tietyn automerkin asiakas jo pitkään ja ostanut samasta liikkeestä useita autoja. Minulla on vakiomyyjä, joka kohtelee minua hienosti ja palvelee joustavasti. Jos olen jotain ekstraa myyjältä pyytänyt, on se myös järjestynyt. Olen ollut tyytyväinen asiakas. Mutta samaisessa liikkeessä, jossa on yhteensä muutamia myyjiä, muut kuin vakiomyyjäni palvelevat minua vaihtelevasti. On suoranaisen kiusallista asioida muiden myyjien kanssa, koska heidän suhtautumisensa on aiemmin mainitsemaani perusmyyjäpalvelua, jossa joustavasta ja arvostavasta suhtautumisesta ei ole tietoakaan. Eivätkö automyyjät osaa lainkaan lukea asiakkaita? Kuinka on mahdollista, että kanta-asiakasta kohdellaan näin?
Olin juuri kantamerkkini koeajotilaisuudessa, johon tiesin mennä lehtikutsun perusteella. Myyjä valitteli myymälässä kiirettä ja esitti toiveen, että ajo kestäisi vain hetken. Tämän lisäksi myyjä ihmetteli, kuinka minulla on käytössä vanha pahvinen ja punainen ajokortti. Tuttu myyjäni on jo pitkään antanut koeajoauton ilman byrokratiaa, mutta kohtaamani ja kiirettä valittava myyjä ei kuitenkaan ollut liian kiireinen tehdäkseen virallisen ajoluvan, jonka tekemiseen kului kolmasosa koeajoajasta. Ajoimme siis 10 minuutin pyräyksen ja koko ajan harmitti, että tuli lähdettyä. Ei kai tässä sentään väkisin halua palvelua saada.
Kuten edellä sanoin, olen saanut automyyjiltä myös erinomaista palvelua. Tämä koskee kuitenkin vain pientä osaa kohtaamistani automyyjistä, joista valtaosa on mielestäni vain kiinnostunut myynnistä eikä asiakkaiden palvelemisesta. En voisi kuvitella, että missään yrityksessä, jossa olen ollut töissä tai joita olen palvellut asiantuntijana, pärjäisi mainitsemallani tyylillä. Automyynnistä tyyli ei vain näytä häviävän.
Automyyjien käytös oli vielä 1970- ja 1980-luvulla vitsi. Luulisi, että sivistys- ja koulutustason noustua automyyjien taso olisi noussut vastaavasti. Olen yllättynyt, että yhä vieläkin osa ja kokemukseni mukaan valtaosa automyyjistä on jokseenkin vastenmielisiä helppoheikkejä. Yllättävän moni heistä näkyy vielä viihtyvän tummassa puvussa, vaikka asiakkaat pukeutuvat aika paljon rennommin. Automyyjien arvostus ei käsitykseni mukaan ole häävi. Kannattaisiko automyyjien ihan jo itsensä vuoksi arvostaa todellisia palkanmaksajia hieman paremmin? Ovatko suomalaiset asiakkaat todellakin niin helppoja, että tuollaisella käytöksellä heille myydään autoja vuonna 2018?