Johtaminen saatetaan kokea pienissä organisaatioissa tarpeettomaksi ja ehkä jopa hienostelevaksi toiminnaksi. Aivan suotta, sillä siellä missä ohjataan ihmisiä, myös johdetaan ihmisiä. Johtaminen tapahtuu aina ihmiskontekstissa ja on ihmisten saamista tekemään töitä tarkoituksenmukaisesti.

Onko teillä ollut kavereita tai oletteko eläneet parisuhteessa? Jos olette, on teille tuttua myös ihmisten erilaisista näkemyksistä johtuva riitely. Riitojen ratkaisu vaatii joskus välienselvittelyä ja uuden suunnan ottamista. On siis keskusteltava asianlaidasta ja pohdittava, kuinka toimimme jatkossa niin, että kumpikin osapuoli on tyytyväinen. Jos kahden ihmisen välillä tarvitaan yhteistyötä ja asioista sopimista, lienee uskottavaa ajatella, että hieman suuremmassa porukassa tarve ei ainakaan vähene.

Yhden ihmisen firma ei tarvitse johtamista, mutta kahden tai useamman tekijän poppoo tarvitsee. Ei niin samanlaisia ihmisiä, ettei asioista synny eri näkemyksiä. Tämän johdosta näkemyksistä on voitava keskustella ja sopia keinoista, jotta kaikki soutavat samaan suuntaan. Pienikin organisaatio tarvitsee ihmisten ohjaamista. Joltakulta johtaminen käy ikään kuin luonnostaan, mutta kokemukseni mukaan keskimäärin ei. Johtamista on harjoiteltava eikä tähän todellakaan riitä, että tekee jonkin alan töitä pitkään. Jos johtaminen on alun perin heikolla pohjalla, on aika vaikea kehittyä ilman panostusta ja muiden ihmisten palautteita. Vertaistuki voi toimia erinomaisena apuna, mutta riittää vain silloin, kun vertaistukija osaa tarjota kehittymisen keinoja.

Pienyrittäjille johtaminen on usein haastaavaa. Jos työllistät yhdenkin ihmisen, törmäät johtamiseen. Yrittäjyys perustuu usein oman alan substanssiosaamiseen eikä niinkään johtamisosaamiseen, joka joudutaan opettelemaan jälkikäteen. Tämä vaatii satsauksia, jotka helposti unohdetaan, mikäli yritys pyörii hyvin tai huonosti. Huonossa tilanteessa ei ole varaa ja hyvässä tilanteessa katsotaan, ettei ole tarvis, kun rahaa tulee muutenkin. Johtaminen ja asiakkailta rahan saaminen eivät ole samoja asioita, vaikka toisiinsa liittyvätkin. Toiminnan laajetessa omistajajohtoiset yrityksen tapaavat törmätä johtamisongelmiin.

Pienissä organisaatioissa ihmisten välit ovat tiiviit. On silti tärkeää, että ihmisiä ohjataan heidän motivoitumisestaan käsin. Pienissä organisaatioissa haasteita saattaa tuottaa henkilöstöön liittyvät vaikeat päätökset. Esimerkiksi aiemmin luottopakkina toiminut ihminen on saanut lisävastuuta, jonka kantamiseen eivät rahkeet täysin riitä. Ja tällaisen hankaluuden esille ottaminen on tuskaa ja jää viime tippaan. Ongelma ei ratkea unohtamalla ja johtaa vain muiden ihmisten närkästymiseen, jolloin aiempi yhden henkilön haaste onkin koko pienen organisaation ongelma.

Ihminen vaatii huolenpitoa hyvässä ja pahassa. Tämä ei organisaation kokoa katso.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail