Eräs tietojärjestelmätoimittaja kertoili jokin aika sitten, kuinka tärkeää on, että kauppa hyödyntää tietojärjestelmää työnsä tukena.  Järjestelmätoimittaja puhui tietenkin oma lehmä ojassa, mikä on sinänsä sallittua, mutta ei ehkä täysin luotettavaa. Henkilö kertoi, että kilpailu kaupassa on kovaa ja että asiakas siirtyy helposti ”naapurikauppaan”, ellei saa hakemaansa palvelua. Kaupalla ei ole kuulemma varaa menettää asiakkaita ja niinpä tietojärjestelmien käyttö on suositeltavaa.

En sinänsä moiti kirjoittajaa siitä, että hän kuvaa tilannetta edukseen, sillä niinhän me kaikki teemme. Kävi kuitenkin niin, että sangen lyhyeen kirjoitukseen oli lipsahtanut mielestäni liian monta epätotuutta. Ensiksi olen ymmärtänyt niin, että alle puolet tietojärjestelmätoimituksista onnistuu. Juuri niin, asiasta kirjoitetaan ajoittain talouselämän lehdissä. Jos järjestelmät toimisivat käytännössä myyntipuheiden tasolla, niin ei mitään ongelmaa, mutta kun eivät toimi. On todella vaativaa saada järjestelmä sellaiseen iskuun, että järjestelmä tukee aidosti työn tekemistä.

Toiseksi Suomessa ei kilpailu ole kovinkaan kovaa kansainvälisesti mitattuna. Olemme vieläkin eräänlainen lintukoto, jossa aito taistelu asiakkaista ja heidän kunnollisesta palvelemisestaan toteutuu vain yksittäisissä tapauksissa. Markkinamme ovat melko säyseät esimerkiksi USA:n, Kaukoidän tai Venäjänkin markkinoihin verrattuna. Haluamme aina vain hokea samaa vanhaa liturgiaa, kun leppoinen asenteemme ei muuhun innosta.

Kolmanneksi se naapurikauppaan meno ei näin ollen tuo muutosta tilanteeseen, koska meillä ei ole kunnolla toimivia markkinoita. Jos olet esimerkiksi rautakaupassa, ruokakaupassa tai vaikkapa urheilutarvikeliikkeessä, törmäät keskimäärin ihan samanlaiseen palveluun kaikkialla. Yksittäiset ihmiset yksittäisissä tilanteissa voivat toki antaa huippupalvelua, mutta yleisesti liikkeet ovat kuin toistensa klooneja. Ei ole ollenkaan varmaa, että kaupan vaihto tuottaa parempaa palvelua.

Tietojärjestelmätoimittajan kirjoitus osoittaa, kuinka vanhanaikaisella asenteella toimiva henkilö argumentoi ikivanhoilla teeseillä, kun hän ei itse tajua tai halua myöntää asioiden oikeaa laitaa. Tällainen tyhjien puhuminen on suomalaisessa kaupankäynnissä suhteellisen yleistä. Toistamme samoja juttuja aina vaan, kun ei muuta viitsitä. Sanon taas, että tehomme ei löydy pelkistä teknisistä ratkaisuista, vaan tarvitsemme ihmisten korvienväliä hommaan mukaan. Seuratkaa hyvät ihmiset maailmanmenoa ja kehittäkää tarjontaanne sekä myyntityötänne ajan mukana. Nyt taitaa olla sellainen karsintakierros markkinoilla käynnissä, ettemme ole aikoihin nähneet. Kilpailukyvyn on nyt kehityttävä, muuten maamme toimintalogiikka romahtaa.  Ja muistakaa, että asiakas maksaa kaikkien palkan.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail